Web design on pienelle yritykselle arvokas investointi

The Guardian -sanomalehti kertoo 13. elokuuta julkaistussa uutisartikkelissaan, että web designissa täytyy osata taitavasti yhdistää esteettisyys ja toiminnallisuus, ja miten pienet yritykset voivat onnistua verkkosivuston suunnittelussa. Tässä artikkelissa olemme tiivistäneet tuon uutisen olennaisen sisällön suomen kielelle.

Web design -toimistot haluavat mennä pidemmälle kuin graafiset suunnittelijat, jotka kertovat sisäisen intohimonsa lähteenä olevan palava halu luoda hyvältä näyttäviä luomuksia, sillä web-suunnittelijat haluavat luoda verkkosivuston, joka sitouttaa ihmiset niin , tekstien, teknologian kuin graafisen suunnittelunkin avulla. Hyvä sivusto antaa käyttäjilleen hyödyllistä tietoa ja saa käyttäjänsä tekemään toivotunlaisen toiminnon, kuten palvelun tai tuotteen oston. Tärkeintä on osata tehdä kauniista myös helposti toimivaa.

Web design ei tarjoa heti yhtä oikeaa ratkaisua yrityksen tarpeisiin, vaan suunnittelu vaatii taustatyötä, tutkimusta ja yksityiskohtien huomioon ottamista. Pienenkin yrityksen kannattaa käyttää siis ammattitaitoista web designeria, sillä helposti saatavilla olevien, halpojen nettisivupohjien käyttö on kuin talon rakentaminen ilman arkkitehdin piirrustuksia. Ennen suunnittelijakandidaattien valintaa ja haastattelua yrittäjän kannattaa valmistautua etukäteen kertomaan liiketoimintansa perusteista. Tämä auttaa suunnittelijaa paremmin ymmärtämään, miten liiketoiminta parhaiten esitetään verkossa, sekä antamaan suunnittelulle hintalapun. Tuloksena on silloin kustannustehokkaasti tuotettu tarkoituksenmukainen ja hyvännäköinen nettisivusto.

Olemme keränneet neljä tärkeintä kohtaa, miten sivuston suunnittelu kannattaa aloittaa:

  • Käyttäjäpolun piirtäminen: mitä käyttäjän halutaan tekevän nettisivulla ensimmäiseksi ja viimeiseksi sekä mitä informaatiota käyttäjälle halutaan jakaa
  • Sivuston jokaisen sivun tavoite: mikä on sivun pääviesti, mitä tietoa sillä jaetaan ja mihin käyttäjän halutaan siirtyvän seuraavaksi
  • Sivuston yksityiskohdat: miten sivuston sisältö asetellaan eli sivuston pohjapiirustus sekä toimivuus niin pöytäkoneella kuin mobiilissakin
  • Brändi ja liiketoiminta: millaisia arvoja yritys edustaa, yrityksen imago ja millaisen ilmapiirin yritys haluaa luoda verkkosivustolleen

Kun edellä kuvatut taustatiedot ovat tiedossa ja hyvin suunniteltuja, taitava web designer osaa ottaa omat työkalunsa esille ja aloittaa sivuston varsinaisen suunnittelun. Ammattilaiseen kannattaa panostaa, sillä loppujen lopuksi yrittäjä antaa yrityksensä ilmeen suunnittelijan käsiin. Pienelle yritykselle nettisivut voivat olla tärkein kanava tavoittaa ihmiset ja synnyttää luottamus yrityksen toimintaan. Hyvä nettisivu on rahallisesti hintava investointi, mutta se on sen arvoista, sillä kenellä on varaa menettää mahdollisia asiakkaita huonon web designin takia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *